Dificuldade em curvas....
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ale#Silva
16 participantes
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Dificuldade em curvas....
Pessoal tenho um bandit 650n 2011. Já faz um ano que uso a moto na cidade e estrada... Já rodei 5000 km (não é muito)
Mas noto que tenho muito medo e dificuldade de fazer curvas rápidas....
Gostaria de saber se alguém tem alguma dica pra mim.
Abraço!
Mas noto que tenho muito medo e dificuldade de fazer curvas rápidas....
Gostaria de saber se alguém tem alguma dica pra mim.
Abraço!
ale#Silva- Participante
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Idade : 45
Data de inscrição : 06/07/2012
Re: Dificuldade em curvas....
Dê um passo de cada vez e vá ganhando confiança nos pneus!
Use um bom pneu, se já não estiver com um, e certifique -se de que está na calibragem adequada (a calibragem do manual é muito alta para a pilotagem mais esportiva, por isso sugiro um 32F 34T nas pilotagens mais fortes em estradas). Esquente os pneus bastante antes de cada rolé fazendo sucessivos zigue-zagues, aceleradas e freadas bruscas em curtos intervalos.
Tendo isso e com um posicionamento correto, o que deve ser treinado através do pêndulo bem executado (estude sobre como deve ser o pêndulo bem realizado e exercite sempre) é só questão de tempo para ganhar velocidade e ângulo nas curvas.
Use um bom pneu, se já não estiver com um, e certifique -se de que está na calibragem adequada (a calibragem do manual é muito alta para a pilotagem mais esportiva, por isso sugiro um 32F 34T nas pilotagens mais fortes em estradas). Esquente os pneus bastante antes de cada rolé fazendo sucessivos zigue-zagues, aceleradas e freadas bruscas em curtos intervalos.
Tendo isso e com um posicionamento correto, o que deve ser treinado através do pêndulo bem executado (estude sobre como deve ser o pêndulo bem realizado e exercite sempre) é só questão de tempo para ganhar velocidade e ângulo nas curvas.
Luiz_Direito- Participante
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Idade : 47
Data de inscrição : 08/03/2012
Re: Dificuldade em curvas....
Twist of the Wrist II (Legendado)
Você já viu?
Se não: www.ssriders.com.br/arquivos/curvas.rar
Vale a pena...
Dentre os macetes alguns vão te ajudar nas curvas!
Pesquisa bastante na internet, tem MUITO material para voce estudar a parte teórica. De resto vai pondo em prática aos poucos que você vai melhorar o desempenho a cada rolê...
Você já viu?
Se não: www.ssriders.com.br/arquivos/curvas.rar
Vale a pena...
Dentre os macetes alguns vão te ajudar nas curvas!
Pesquisa bastante na internet, tem MUITO material para voce estudar a parte teórica. De resto vai pondo em prática aos poucos que você vai melhorar o desempenho a cada rolê...
Andrew.moj- Participante
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Idade : 38
Data de inscrição : 29/11/2011
Re: Dificuldade em curvas....
Show de bola o vídeo!!!
Me empolguei assistindo no trabalho!
Mas não da pra continuar agora...
Irei ver em casa!
Valeu Andrew!
Me empolguei assistindo no trabalho!
Mas não da pra continuar agora...
Irei ver em casa!
Valeu Andrew!
ale#Silva- Participante
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Idade : 45
Data de inscrição : 06/07/2012
Re: Dificuldade em curvas....
É a Bíblia das curvas por Keith Code, hehe... Física pura!
Minha dica é:
A cada rolê se proponha a praticar uma lição específica, pois é muita coisa pra lembrar de uma só vez... ...Então se voce bater numa mesma tecla durante o dia todo, na próx. vez vai ficando automático, e cada dia vc adiciona uma disciplina ao currículo
Minha dica é:
A cada rolê se proponha a praticar uma lição específica, pois é muita coisa pra lembrar de uma só vez... ...Então se voce bater numa mesma tecla durante o dia todo, na próx. vez vai ficando automático, e cada dia vc adiciona uma disciplina ao currículo
Andrew.moj- Participante
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Idade : 38
Data de inscrição : 29/11/2011
Re: Dificuldade em curvas....
É, só adquirindo experiência mesmo. São MUITAS variáveis a se considerar.
Abs
Abs
Padumi- Participante
-
Idade : 47
Data de inscrição : 30/09/2008
Re: Dificuldade em curvas....
"A moto vai onde você olha"...essa regra vale ouro.
Eu olho para o fim da curva e a moto vai lá, sem que eu perceba, no automático. Antes eu olhava para o guard rail, a pista contrária, para o retrovisor (procurando os carros atrás) e as curvas eram a pior parte do meu passeio.
Eu olho para o fim da curva e a moto vai lá, sem que eu perceba, no automático. Antes eu olhava para o guard rail, a pista contrária, para o retrovisor (procurando os carros atrás) e as curvas eram a pior parte do meu passeio.
RDO- Participante
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Idade : 51
Data de inscrição : 01/07/2010
Re: Dificuldade em curvas....
ale#Silva escreveu:Pessoal tenho um bandit 650n 2011. Já faz um ano que uso a moto na cidade e estrada... Já rodei 5000 km (não é muito)
Mas noto que tenho muito medo e dificuldade de fazer curvas rápidas....
Gostaria de saber se alguém tem alguma dica pra mim.
Abraço!
Somos 2 então...
Mas com o tempo e a experiência irá adquirir confiança e vai melhorar.
Assista ao Keith Code e acredite a bandida faz muita curva mas tem que acelerar e contraesterçar.
Boa Sorte (prá nós)
Rosalvo- Participante
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Idade : 59
Data de inscrição : 27/03/2010
Re: Dificuldade em curvas....
vai atras de um bom curso de pilotagem defensiva!! não ouça paupites, vá atras de profissionais do ramo!. assim vc conhecerá seus limites.
Convidad- Convidado
Re: Dificuldade em curvas....
Geralmente quem levou capote em curva tem 10 vezes mais receio de entrar mais forte em curvas... eu tenho experiência nisso.
YUJI- Participante
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Idade : 71
Data de inscrição : 15/03/2010
Re: Dificuldade em curvas....
YUJI escreveu:Geralmente quem levou capote em curva tem 10 vezes mais receio de entrar mais forte em curvas... eu tenho experiência nisso.
PERFECT !!!!
Nunca mais andei como antes!
Re: Dificuldade em curvas....
ale#Silva escreveu:Pessoal tenho um bandit 650n 2011. Já faz um ano que uso a moto na cidade e estrada... Já rodei 5000 km (não é muito)
Mas noto que tenho muito medo e dificuldade de fazer curvas rápidas....
Gostaria de saber se alguém tem alguma dica pra mim.
Abraço!
É uma longa jornada amigo... Baixa o Twist of the Wrist, como sugeriram aê cima e DEVORE O LIVRO. Se conseguir baixar os vídeos no torrent, aproveita que vale a pena também. Depois de um bom tempo treinando as técnicas do livro, vai para a track e toca a bicha lá... depois de tudo isso vc começou a ficar preparado!!! AHAHAHAHAHAHAH!!!
UNSCARRED- Participante
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Idade : 45
Data de inscrição : 12/04/2010
Re: Dificuldade em curvas....
vc já caiu em curvas? se já caiu, concordo com o amigo Yuji ! (e com o Decapa tambem)
cano- Participante
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Idade : 66
Data de inscrição : 14/05/2009
Re: Dificuldade em curvas....
Em curva não cai ainda...
Mas já fui fechado no transito e cai... Me machuquei pra caramba...
E o carro fugiu sem prestar ajuda... FDP!
Acho que isso ajuda no medo um pouco!
rsssssss.....
Baixei o vídeo e vou estudar...
Mas irei procurar também um curso prático!
Valeu as dicas pessoal...
Mas já fui fechado no transito e cai... Me machuquei pra caramba...
E o carro fugiu sem prestar ajuda... FDP!
Acho que isso ajuda no medo um pouco!
rsssssss.....
Baixei o vídeo e vou estudar...
Mas irei procurar também um curso prático!
Valeu as dicas pessoal...
ale#Silva- Participante
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Idade : 45
Data de inscrição : 06/07/2012
Re: Dificuldade em curvas....
Pra começar vale a pena dar uma lida na apostila do curso do Tite e depois nas apostilas e videos do Twist of the Wrist II (Legendado). Eu tenho os dois e posso te mandar (se quiser me mande uma MP).
Pra continuar, é essencial fazer um curso de pilotagem pra rua e depois, se quiser mais experiência, para pista... aí na sua região devem ter cursos.
Lembrando que curso é essencial não só para curvas, mas principalmente para frenagem.
Abraços.
Pra continuar, é essencial fazer um curso de pilotagem pra rua e depois, se quiser mais experiência, para pista... aí na sua região devem ter cursos.
Lembrando que curso é essencial não só para curvas, mas principalmente para frenagem.
Abraços.
mAdRuGa- Participante
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Idade : 44
Data de inscrição : 08/09/2010
Re: Dificuldade em curvas....
YUJI escreveu:Geralmente quem levou capote em curva tem 10 vezes mais receio de entrar mais forte em curvas... eu tenho experiência nisso.
cara, é só fazer um curso de pilotagem que vc perde esse medo!! hoje tenho mais medo de reta! aprendendo a segurança de como utilizar a banda do pneu, putzzz, se pega uma confiança absurda em curva!!
Convidad- Convidado
Re: Dificuldade em curvas....
Faça um curso de pilotagem e teste seu limite com segurança.
Na rua não é local pra perder medo de nada (na minha opinião, ok ? ).
Grande abraço e ande com Deus brother!!!
Na rua não é local pra perder medo de nada (na minha opinião, ok ? ).
Grande abraço e ande com Deus brother!!!
[lê] SRAD- Louco pra sair do armário...
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Idade : 48
Data de inscrição : 03/08/2009
Re: Dificuldade em curvas....
[lê] SRAD escreveu:Faça um curso de pilotagem e teste seu limite com segurança.
Na rua não é local pra perder medo de nada (na minha opinião, ok ? ).
Grande abraço e ande com Deus brother!!!
mAdRuGa- Participante
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Idade : 44
Data de inscrição : 08/09/2010
Re: Dificuldade em curvas....
Aí pessoal,
É em inglês, mas vale a leitura;
"Pulled this off the old CBR1000RR forum. I'm not the original author, but I thought I'd share the wealth with everyone.
Ok i see lots of times peope asking, wanting to learn, people who sometimes don't have the money to spend for a school (you should try though) or people who don't have anyone to saw them (the proper way). I wrote this small article intended to provide a little info regarding body positioning. I will also try to get some images for it as well. Enjoy.
So we always hear about proper riding position and knee dragging and new riders get even more confused. Purpose of this small article is to help rider (new, more experienced it doesn't make a difference) understand proper riding position on your bike. What is proper riding position? And who the hell does judge what your riding position should be? Well the judge is physics and the how we are just going to analyze.
How many times have you approached a turn and felt frozen started thinking of traction, speed, body positioning and a hell of a deal of other things. Did that moment make you think that you are not going to make it through? If it did (if you say no…you are probably lying to yourself or you haven’t….ridden yet) don’t be worried its absolutely normal to get a scare, even experienced riders do have them time to time (try checking a few magazine videos, I know of a couple where you can hear the breathing from inside helmet cameras) it’s how your mind reacts to a danger situation and how it tries to prepare your body for something that might go wrong.
The first and most basic things you need to understand and get really familiar before moving to body positioning is throttle control, braking, countersteering and overcoming your fears the rest such as body positioning and cornering art (lines, speed, time saving techniques) are not to be experiment with if you haven’t got familiar with those basic issues. Believe me it might be fancy getting outside the bike and trying to lean all nice and like a motogp star but it ain’t of any help if you don’t know how your throttle works and how it affects suspension, corner speed and traction control.
If you want to learn more regarding those things I would suggest you attend a bike school (something like CSS) it is really worth the money even if you think that you have mastered these techniques (just ask a few professional riders). Now on to body positioning, the first and most important aspect of cornering is to understand what exactly affects a motorcycle while cornering either at the start or the middle or even the exit of a corner.
So let’s see some important factors regarding cornering:
Your bike is designed to handle a distribution of load, you don’t have to know physics to understand that most of the weight distribution under extreme conditions should be handled by the rear part of your motorcycle, just look at the tires, the small front and the huge rear state this. Technically speaking a bike is working correctly while cornering when the weight distribution is around 30-40% at the front part and 60-70% at the rear this weight distribution is directly affected by throttle and brake handling (thus the mentioning of them previously).
A bike turns with the countersteering technique, this roughly (my intension is not to present what countersteering is through physics laws –we can do that on a different thread- ) means that when you turn you apply gentle pressure to the handlebars to the opposite direction (you want to turn left, you apply pressure –watch it pressure, not pulling- to the left clipon and vice versa).
You use the knee as a lean angle indicator, ok it’s nice dragging the knee down and gives a more talented “look” to the rider, but the knee is there only as an extra (and free) instrument, it tells you how much lean angle you have at the moment, usually us mortal riders will stop leaning after the knee has touched the ground.
Handlebars are for steering, they are not for holding on them, this is vital and crucial to understand, and you use the clipons as levellers for pushing you don’t rest your body weights on them.
The heaviest part of your body is your torso and your head, this is another crucial factor, you need to remember that hanging off does not mean moving your butt outside the seat, it means moving your body I see more and more often people hanging off but only their leg is sticking outside the bike, this is wrong. I know you have seen it done from MotoGP riders but you aint got neither their skills (maybe some of you…but you wouldn’t be reading this) neither the motorcycle parts (suspension, tires) nor we are talking about different circumstances and different techniques.
Chicken stripes (duh) are not an indicator that you are leaning correctly, they are an indicator of your lean angle, if you don’t move your weight to the inside of the turn and your tires have no chicken strips it means that you have higher chances of crashing from a rider who positions his body correctly for a corner.
But now lets start, there are many different techniques of hanging off the bike but there are common rules which need to be followed for achieving it correctly. The first rule is that you need to move your body out of the seat and inside the turn, then you need to do this in a manner which does not disturb the bike, which would create problems and finally you need to have your hands relaxed and not pressing on the clipons.
So what is the procedure of cornering and body transition from side to side? (as mentioned above there are different ways of doing this, but you should always remember the common rules, bellow I will describe the way I prefer).
I always prefer to position my body before I start braking; this helps me because under heavy braking body movements will disturb the bike (again for us mortals, racers usually can do it without any problems). And if I try to position my body after braking (which would be the start of the corner) again I might disturb the bike. So before you start braking move your inside butt cheek outside of the bike (for example approaching a left turn you would move your left cheek to the outside of the bike) so much that only the opposite butt cheek rests on the seat.
Again before braking I prefer of positioning my legs properly so that I don’t need to adjust my positioning during cornering. So I usually rest the ball of my inside foot to the edge of the peg, this helps me because of my height if I rest the ball on my peg I won’t be able to easily open my leg later (there is no correct or wrong at this, you need to find which is more relaxing and easily achieved for you). Note that you should be carefully positioning your leg, if your toes extend far to the ground there is a big chance of injuring them (I’ve seen riders breaking their toes while scraping the rearsets).
Your outside leg should be placed normaly on the rearset but you need to make sure that it allows you to put pressure on it, since its going to replace your hands on body movement later plus you will use it as a suspension extension. When you have finished positioning your body you should actually start the braking of the bike, this is another crucial step of cornering and its crucial that it is performed correctly.
One major error that new riders perform most oftenly is shifting weight to the front system (suspension, tire) while braking, this is a major reason of some crashes, your hands should be resting, you should not be pushing the clipons while braking because the only thing you achieve is moving more weight to the front end system, more weight distribution means higher chances of loosing traction and crashing (remember the 40% - 60% rule mentioned?) I know I can hear you asking how you maintain your body positioning on the bike while braking, and the answer is between your legs (eh…not that) your tank! Grab the tank with your outside leg (right leg for a left hand corner) and push against it to maintain your body positioned, push also down your outside leg so that your body does not disturb further the bike. While you are braking always remember that you don’t let your brakes go free while heavy braking, you need to smoothly release the brakes because if you don’t you are disturbing even more front end system (sudden release of the brakes means quick suspension rebounding which further disturbs your bike).
While you are smoothly releasing the brakes, start lowering your torso, this is vital! And most times forgotten or done the wrong way, the heaviest part of your body (as mentioned again before) is your torso and your head, not your waste nor your legs, it’s the upper body which needs to move for proper hanging off. Also note that you are not pivoting around the tank, you are moving sideways outside, pivoting is not wrong but its hard to do it correctly when you are a novice rider (regarding body positioning) I see most of the people pivoting that they have their torso quite high and above the tank this is totally wrong since your body needs to move to the outside. So start lowering your torso and bend your elbows if you don’t bend your elbows you won’t be able to lower your torso and there is a big chance that you will be applying pressure to the handlebars.
One technique that helps your get the correct body positioning is called “kiss the mirror” that’s the technique that will produce you the best results regarding the positioning, it is achieved by bending your hands, and moving your torso towards the mirror in a position like you are trying to kiss it. This means usually that the inside hand should be bend around 90 degrees (to give you and idea), a small part of your torso should be touching the tank (the inner part should be hanging off) and your outside hand (right on a left hand turn) should be resting on top of the tank. While you are lowering your torso point your inside knee to the inside of the turn (try to move it around 40 – 45 degrees to the inside of the turn).
Again remember not to put pressure on the handlebars / clipons you are just touching them and using them to countersteer nothing more nothing less. This movements are performed while the bike is coasting (it’s the part where you have finished with the brakes, you keep the throttle steady –maybe just a tab of roll off to use also the engine break- ).
Once you have finished with body positioning you should be in the entrance of the corner, now you either keep the throttle steady or you start opening it, but never never (unless you are an experienced rider) back off or hit the brakes, you need to try to maintain the 40% - 60% weight distribution and that’s done at this time by throttle control. Your outside foot should start pushing on the rearset, this will transfer the center of mass further down (from the tank to the peg), this is achieved because you are pressing down the peg and not the seat or the tank, the peg is lower than the other points and thus you get a transfer of the center of mass.
Always look at the vanishing point this is the only way to properly ride through a corner, you don’t look down, you don’t look outside, you don’t look inside you look at the end of the corner, this way your brain reads the corner and provides the proper information to the rest of your body parts to move correctly, where you look is where you go, sounds strange but that’s how it works, look outside of the corner and you will end up there.
The first time you will try you probably are not going to be dragging a knee, that’s normal you don’t drag a knee to impress people, you use it to understand how much lean angle you got there, but I know surely that you will start feeling totally different, you will instantly start understanding how wrong you where riding and how much more confident you will feel. Now once you tried a few times look at your tires, woa yes you got chicken strips (unless you got mad lean angles and you where dragging your knee) maybe a bit big, but that’s an indication you are moving correctly, your bike now needs less lean angle to make it through a turn, and surely you feel you can use even more throttle. Well if you feel that, then you surely do understand why you hang off the bike, you don’t do it to look like Rossi, you do it to allow yourself to ride better, quicker and safer.
All of the above movements are done usually rather quickly and you must practise to make them without disturbing the bike. It’s going to be difficult since you will feel that you can’t handle the bike properly at the time you start hanging off, but I can assure you that it’s far safer to hang off rather than stay on! Off course this means you are practising on a track or somewhere that there is no traffic or other kind of obstacles which could put your life or health in danger.
Don’t try to drag a knee if it doesn’t happen the first time, chasing such a thing could put you in danger, know your limits, if you start feeling you are riding above your skills or your limits then call it a day, you will achieve this by practise but maybe not the first day.
This article is not complete, as mentioned in the beginning there are many other aspects that need to be controlled and understood before trying to move to this level, you should attend a school where you are taught and “monitored” by instructors.
If your corner is a really slow speed corner then hanging off might not be necessary since its more effective in higher speeds, again a small transition of body weight will help you turn more easily, but don’t try to hang off if you are not experienced. If you think something is missing or something is wrong or you would like to suggest something else, just drop a line bellow"
O tópico completo é esse aqui....
http://www.s1000rrforum.com/forum/rider-improvement-techniques/12972-drag-knee-riding-technique.html
Achei o livro do Keith também em uma versão online
http://dombike.narod.ru/eng/manuals/keit_kode/00.html
Boa leitura...
É em inglês, mas vale a leitura;
"Pulled this off the old CBR1000RR forum. I'm not the original author, but I thought I'd share the wealth with everyone.
Ok i see lots of times peope asking, wanting to learn, people who sometimes don't have the money to spend for a school (you should try though) or people who don't have anyone to saw them (the proper way). I wrote this small article intended to provide a little info regarding body positioning. I will also try to get some images for it as well. Enjoy.
So we always hear about proper riding position and knee dragging and new riders get even more confused. Purpose of this small article is to help rider (new, more experienced it doesn't make a difference) understand proper riding position on your bike. What is proper riding position? And who the hell does judge what your riding position should be? Well the judge is physics and the how we are just going to analyze.
How many times have you approached a turn and felt frozen started thinking of traction, speed, body positioning and a hell of a deal of other things. Did that moment make you think that you are not going to make it through? If it did (if you say no…you are probably lying to yourself or you haven’t….ridden yet) don’t be worried its absolutely normal to get a scare, even experienced riders do have them time to time (try checking a few magazine videos, I know of a couple where you can hear the breathing from inside helmet cameras) it’s how your mind reacts to a danger situation and how it tries to prepare your body for something that might go wrong.
The first and most basic things you need to understand and get really familiar before moving to body positioning is throttle control, braking, countersteering and overcoming your fears the rest such as body positioning and cornering art (lines, speed, time saving techniques) are not to be experiment with if you haven’t got familiar with those basic issues. Believe me it might be fancy getting outside the bike and trying to lean all nice and like a motogp star but it ain’t of any help if you don’t know how your throttle works and how it affects suspension, corner speed and traction control.
If you want to learn more regarding those things I would suggest you attend a bike school (something like CSS) it is really worth the money even if you think that you have mastered these techniques (just ask a few professional riders). Now on to body positioning, the first and most important aspect of cornering is to understand what exactly affects a motorcycle while cornering either at the start or the middle or even the exit of a corner.
So let’s see some important factors regarding cornering:
Your bike is designed to handle a distribution of load, you don’t have to know physics to understand that most of the weight distribution under extreme conditions should be handled by the rear part of your motorcycle, just look at the tires, the small front and the huge rear state this. Technically speaking a bike is working correctly while cornering when the weight distribution is around 30-40% at the front part and 60-70% at the rear this weight distribution is directly affected by throttle and brake handling (thus the mentioning of them previously).
A bike turns with the countersteering technique, this roughly (my intension is not to present what countersteering is through physics laws –we can do that on a different thread- ) means that when you turn you apply gentle pressure to the handlebars to the opposite direction (you want to turn left, you apply pressure –watch it pressure, not pulling- to the left clipon and vice versa).
You use the knee as a lean angle indicator, ok it’s nice dragging the knee down and gives a more talented “look” to the rider, but the knee is there only as an extra (and free) instrument, it tells you how much lean angle you have at the moment, usually us mortal riders will stop leaning after the knee has touched the ground.
Handlebars are for steering, they are not for holding on them, this is vital and crucial to understand, and you use the clipons as levellers for pushing you don’t rest your body weights on them.
The heaviest part of your body is your torso and your head, this is another crucial factor, you need to remember that hanging off does not mean moving your butt outside the seat, it means moving your body I see more and more often people hanging off but only their leg is sticking outside the bike, this is wrong. I know you have seen it done from MotoGP riders but you aint got neither their skills (maybe some of you…but you wouldn’t be reading this) neither the motorcycle parts (suspension, tires) nor we are talking about different circumstances and different techniques.
Chicken stripes (duh) are not an indicator that you are leaning correctly, they are an indicator of your lean angle, if you don’t move your weight to the inside of the turn and your tires have no chicken strips it means that you have higher chances of crashing from a rider who positions his body correctly for a corner.
But now lets start, there are many different techniques of hanging off the bike but there are common rules which need to be followed for achieving it correctly. The first rule is that you need to move your body out of the seat and inside the turn, then you need to do this in a manner which does not disturb the bike, which would create problems and finally you need to have your hands relaxed and not pressing on the clipons.
So what is the procedure of cornering and body transition from side to side? (as mentioned above there are different ways of doing this, but you should always remember the common rules, bellow I will describe the way I prefer).
I always prefer to position my body before I start braking; this helps me because under heavy braking body movements will disturb the bike (again for us mortals, racers usually can do it without any problems). And if I try to position my body after braking (which would be the start of the corner) again I might disturb the bike. So before you start braking move your inside butt cheek outside of the bike (for example approaching a left turn you would move your left cheek to the outside of the bike) so much that only the opposite butt cheek rests on the seat.
Again before braking I prefer of positioning my legs properly so that I don’t need to adjust my positioning during cornering. So I usually rest the ball of my inside foot to the edge of the peg, this helps me because of my height if I rest the ball on my peg I won’t be able to easily open my leg later (there is no correct or wrong at this, you need to find which is more relaxing and easily achieved for you). Note that you should be carefully positioning your leg, if your toes extend far to the ground there is a big chance of injuring them (I’ve seen riders breaking their toes while scraping the rearsets).
Your outside leg should be placed normaly on the rearset but you need to make sure that it allows you to put pressure on it, since its going to replace your hands on body movement later plus you will use it as a suspension extension. When you have finished positioning your body you should actually start the braking of the bike, this is another crucial step of cornering and its crucial that it is performed correctly.
One major error that new riders perform most oftenly is shifting weight to the front system (suspension, tire) while braking, this is a major reason of some crashes, your hands should be resting, you should not be pushing the clipons while braking because the only thing you achieve is moving more weight to the front end system, more weight distribution means higher chances of loosing traction and crashing (remember the 40% - 60% rule mentioned?) I know I can hear you asking how you maintain your body positioning on the bike while braking, and the answer is between your legs (eh…not that) your tank! Grab the tank with your outside leg (right leg for a left hand corner) and push against it to maintain your body positioned, push also down your outside leg so that your body does not disturb further the bike. While you are braking always remember that you don’t let your brakes go free while heavy braking, you need to smoothly release the brakes because if you don’t you are disturbing even more front end system (sudden release of the brakes means quick suspension rebounding which further disturbs your bike).
While you are smoothly releasing the brakes, start lowering your torso, this is vital! And most times forgotten or done the wrong way, the heaviest part of your body (as mentioned again before) is your torso and your head, not your waste nor your legs, it’s the upper body which needs to move for proper hanging off. Also note that you are not pivoting around the tank, you are moving sideways outside, pivoting is not wrong but its hard to do it correctly when you are a novice rider (regarding body positioning) I see most of the people pivoting that they have their torso quite high and above the tank this is totally wrong since your body needs to move to the outside. So start lowering your torso and bend your elbows if you don’t bend your elbows you won’t be able to lower your torso and there is a big chance that you will be applying pressure to the handlebars.
One technique that helps your get the correct body positioning is called “kiss the mirror” that’s the technique that will produce you the best results regarding the positioning, it is achieved by bending your hands, and moving your torso towards the mirror in a position like you are trying to kiss it. This means usually that the inside hand should be bend around 90 degrees (to give you and idea), a small part of your torso should be touching the tank (the inner part should be hanging off) and your outside hand (right on a left hand turn) should be resting on top of the tank. While you are lowering your torso point your inside knee to the inside of the turn (try to move it around 40 – 45 degrees to the inside of the turn).
Again remember not to put pressure on the handlebars / clipons you are just touching them and using them to countersteer nothing more nothing less. This movements are performed while the bike is coasting (it’s the part where you have finished with the brakes, you keep the throttle steady –maybe just a tab of roll off to use also the engine break- ).
Once you have finished with body positioning you should be in the entrance of the corner, now you either keep the throttle steady or you start opening it, but never never (unless you are an experienced rider) back off or hit the brakes, you need to try to maintain the 40% - 60% weight distribution and that’s done at this time by throttle control. Your outside foot should start pushing on the rearset, this will transfer the center of mass further down (from the tank to the peg), this is achieved because you are pressing down the peg and not the seat or the tank, the peg is lower than the other points and thus you get a transfer of the center of mass.
Always look at the vanishing point this is the only way to properly ride through a corner, you don’t look down, you don’t look outside, you don’t look inside you look at the end of the corner, this way your brain reads the corner and provides the proper information to the rest of your body parts to move correctly, where you look is where you go, sounds strange but that’s how it works, look outside of the corner and you will end up there.
The first time you will try you probably are not going to be dragging a knee, that’s normal you don’t drag a knee to impress people, you use it to understand how much lean angle you got there, but I know surely that you will start feeling totally different, you will instantly start understanding how wrong you where riding and how much more confident you will feel. Now once you tried a few times look at your tires, woa yes you got chicken strips (unless you got mad lean angles and you where dragging your knee) maybe a bit big, but that’s an indication you are moving correctly, your bike now needs less lean angle to make it through a turn, and surely you feel you can use even more throttle. Well if you feel that, then you surely do understand why you hang off the bike, you don’t do it to look like Rossi, you do it to allow yourself to ride better, quicker and safer.
All of the above movements are done usually rather quickly and you must practise to make them without disturbing the bike. It’s going to be difficult since you will feel that you can’t handle the bike properly at the time you start hanging off, but I can assure you that it’s far safer to hang off rather than stay on! Off course this means you are practising on a track or somewhere that there is no traffic or other kind of obstacles which could put your life or health in danger.
Don’t try to drag a knee if it doesn’t happen the first time, chasing such a thing could put you in danger, know your limits, if you start feeling you are riding above your skills or your limits then call it a day, you will achieve this by practise but maybe not the first day.
This article is not complete, as mentioned in the beginning there are many other aspects that need to be controlled and understood before trying to move to this level, you should attend a school where you are taught and “monitored” by instructors.
If your corner is a really slow speed corner then hanging off might not be necessary since its more effective in higher speeds, again a small transition of body weight will help you turn more easily, but don’t try to hang off if you are not experienced. If you think something is missing or something is wrong or you would like to suggest something else, just drop a line bellow"
O tópico completo é esse aqui....
http://www.s1000rrforum.com/forum/rider-improvement-techniques/12972-drag-knee-riding-technique.html
Achei o livro do Keith também em uma versão online
http://dombike.narod.ru/eng/manuals/keit_kode/00.html
Boa leitura...
Andrew.moj- Participante
-
Idade : 38
Data de inscrição : 29/11/2011
Re: Dificuldade em curvas....
Pessoal, bom dia.
Gostaria de agradecer a atenção de vocês...
Estou lendo o Livro do Code e quase todos os dias assisto o vídeo.
Isso tem me ajudado muito...
Vocês podem até rir.. mas até então eu não tinha me dado conta do contra esterço...
Eu achava que curva para direita é só virar para a direita e vice versa, rsss.
Estou fazendo as curvas mais consciente agora, pois estou entendendo o mecanismo... Não estou acelerando muito, mas mesmo em baixa velocidade, a confiança é muito maior.
É realmente impressionante.. o mais engraçado é que eu comento com as pessoas sobre o contra esterço.. e elas acham que eu estou ficando louco.. me fazem provar para elas...
Valeu galera podem continuar postando informações. Eu acho que esse assunto não é uma dificuldade só minha!
Valeu! e boa semana a todos!
Gostaria de agradecer a atenção de vocês...
Estou lendo o Livro do Code e quase todos os dias assisto o vídeo.
Isso tem me ajudado muito...
Vocês podem até rir.. mas até então eu não tinha me dado conta do contra esterço...
Eu achava que curva para direita é só virar para a direita e vice versa, rsss.
Estou fazendo as curvas mais consciente agora, pois estou entendendo o mecanismo... Não estou acelerando muito, mas mesmo em baixa velocidade, a confiança é muito maior.
É realmente impressionante.. o mais engraçado é que eu comento com as pessoas sobre o contra esterço.. e elas acham que eu estou ficando louco.. me fazem provar para elas...
Valeu galera podem continuar postando informações. Eu acho que esse assunto não é uma dificuldade só minha!
Valeu! e boa semana a todos!
ale#Silva- Participante
-
Idade : 45
Data de inscrição : 06/07/2012
Re: Dificuldade em curvas....
Da uma olhada nesta matéria é muito boa e tem mais informação que muitos cursos de piloatgem.
https://www.suzukionline.org/t18900-pilotagem-ed-especial-motociclismo-toda-materia?highlight=pilotagem
Recomendo que faça o curso de pilotagem, até lá o que pode fazer é testar as tecnicas que vc aprendeu, mas vá evoluindo aos poucos, fica mais fácil se fizer isso numa curva que gosta de fazer, va aumentando a velocidade de entrada na curva, se possível faça a mesma curva algumas vezes em velocidades diferentes, logo encontará seu limite, respeite seu limite. abs.
https://www.suzukionline.org/t18900-pilotagem-ed-especial-motociclismo-toda-materia?highlight=pilotagem
Recomendo que faça o curso de pilotagem, até lá o que pode fazer é testar as tecnicas que vc aprendeu, mas vá evoluindo aos poucos, fica mais fácil se fizer isso numa curva que gosta de fazer, va aumentando a velocidade de entrada na curva, se possível faça a mesma curva algumas vezes em velocidades diferentes, logo encontará seu limite, respeite seu limite. abs.
x_x SRAD- Participante
-
Idade : 48
Data de inscrição : 11/09/2010
Re: Dificuldade em curvas....
Como todos aqui recomendo um curso de pilotagem....
Já fiz 2, e continuo braço-duro/coxinha...
Além de todo o "mecanismo" para se realizar uma curva (Posicionamento, Regulagem de suspensão, Frenagem, aceleração e etc..) fique atento à temperatura/tipo de pneu que está utilizando...
Como você mora em uma região mais fria, opte por pneus com aquecimento mais rápido, os famosos "chicletes", e lembre-se por mais TOP que um pneu seja, ele possui em tempo de aquecimento e um limite de banda, portanto para se andar melhor e com mais segurança siga todas as dicas do pessoal...
Para se abusar, raspar joelho no chão e etc... vá brincar em um autódromo, é muito mais seguro e saudável...
Esta também é só minha opinião... não vou ser o hipócrita de dizer aqui que não raspo a saboneteira na estrada, só que pra isso levou muito tempo e aprendizado, além disso tenho plena consciência que muitas vezes é mais "graça" do que técnica, pois a maioria das curvas de estradas não necessitam do toque da saboneteira no chão...
Um abraço e boa sorte!
Já fiz 2, e continuo braço-duro/coxinha...
Além de todo o "mecanismo" para se realizar uma curva (Posicionamento, Regulagem de suspensão, Frenagem, aceleração e etc..) fique atento à temperatura/tipo de pneu que está utilizando...
Como você mora em uma região mais fria, opte por pneus com aquecimento mais rápido, os famosos "chicletes", e lembre-se por mais TOP que um pneu seja, ele possui em tempo de aquecimento e um limite de banda, portanto para se andar melhor e com mais segurança siga todas as dicas do pessoal...
Para se abusar, raspar joelho no chão e etc... vá brincar em um autódromo, é muito mais seguro e saudável...
Esta também é só minha opinião... não vou ser o hipócrita de dizer aqui que não raspo a saboneteira na estrada, só que pra isso levou muito tempo e aprendizado, além disso tenho plena consciência que muitas vezes é mais "graça" do que técnica, pois a maioria das curvas de estradas não necessitam do toque da saboneteira no chão...
Um abraço e boa sorte!
Neto TeamCamel- Participante
-
Idade : 38
Data de inscrição : 27/05/2010
Re: Dificuldade em curvas....
ale#Silva escreveu:
Vocês podem até rir.. mas até então eu não tinha me dado conta do contra esterço...
Eu achava que curva para direita é só virar para a direita e vice versa, rsss.
Estou fazendo as curvas mais consciente agora, pois estou entendendo o mecanismo... Não estou acelerando muito, mas mesmo em baixa velocidade, a confiança é muito maior.
É realmente impressionante.. o mais engraçado é que eu comento com as pessoas sobre o contra esterço.. e elas acham que eu estou ficando louco.. me fazem provar para elas...
Isso Nao é motivo para rirmos, tem muita gente que pilota há 30 anos e Nao sabe nem oq quer dizer essa palavra, usam a técnica de forma inconsciente...
Minha dica é: pratique MUITO o contra esterço...vc nao tem noção de como ele é importante nas curvas...alem de ser importante para curvar, vc corrige o traçado, deita mais a moto, levanta a moto, tudo no contra esterço..quando vc passa a usa-lo de forma consciente, é perfeito...vc escolhe a direção da moto só com os movimentos do guidon....
Pratique muito isso...pegue afinidade nos movimentos do guidón...vai contribuir muito com a sua pilotagem...
R-Carril- Participante
-
Data de inscrição : 11/01/2010
Re: Dificuldade em curvas....
R-Carril escreveu:ale#Silva escreveu:
Vocês podem até rir.. mas até então eu não tinha me dado conta do contra esterço...
Eu achava que curva para direita é só virar para a direita e vice versa, rsss.
Estou fazendo as curvas mais consciente agora, pois estou entendendo o mecanismo... Não estou acelerando muito, mas mesmo em baixa velocidade, a confiança é muito maior.
É realmente impressionante.. o mais engraçado é que eu comento com as pessoas sobre o contra esterço.. e elas acham que eu estou ficando louco.. me fazem provar para elas...
Isso Nao é motivo para rirmos, tem muita gente que pilota há 30 anos e Nao sabe nem oq quer dizer essa palavra, usam a técnica de forma inconsciente...
Minha dica é: pratique MUITO o contra esterço...vc nao tem noção de como ele é importante nas curvas...alem de ser importante para curvar, vc corrige o traçado, deita mais a moto, levanta a moto, tudo no contra esterço..quando vc passa a usa-lo de forma consciente, é perfeito...vc escolhe a direção da moto só com os movimentos do guidon....
Pratique muito isso...pegue afinidade nos movimentos do guidón...vai contribuir muito com a sua pilotagem...
Cara é verdade mesmo o que você diz....
Pelo pouco que estou praticando sindo uma Enorme diferença... A curva não sai aquela maravilha... mas pelo menos me sinto seguro...
Valeu a dica!!!
ale#Silva- Participante
-
Idade : 45
Data de inscrição : 06/07/2012
Re: Dificuldade em curvas....
Ale#Silva eu tambem tenho uma Bandit, a minha é a 650S, e fiz o seguinte peguei todo material da Biblia da curva (Twist of the wrist) pela net salvei em um pen drive levei em uma Copiadora e mandei imprimir todo o material e encadernar e fiz uma apostila e comecei a estudá-la e por em pratica as dicas, corrigi muitos dos meus erros e ja estou fazendo curvas uns 80% melhor do que antes, como ja foi falado comece de vagar e de acordo com que vc for dominando as tecnicas vá aumentando a velocidade, hoje ja domino bem o contra esterço e estou começando a treinar o pêndulo e o proxim passo vai ser um curso de pilotagem.
Vai praticado com calma e boa sorte para vc.
Vai praticado com calma e boa sorte para vc.
solrac- Participante
-
Idade : 57
Data de inscrição : 30/06/2008
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